• KULTŮRA

FILMOVÉ CHYBY ANEB: VINNETOU A AUTOBUS

Clarisa de Casta
Červenec 30, 2015
Ve volném čase se ráda podívám na dobrý film, kdo ne… Televizi nesleduji zrovna pravidelně, ale nevyhýbám se jí a z její nabídky si koneckonců dokážu také vybrat.

 

Rok co rok dokola opakující se filmy a seriály mě sice dosti iritují, ale když nemám po ruce oblíbený žánr, není zbytí. Teprve pak beru do ruky ovladač a po stopadesáté se holt podívám na nějakou reprízu.

Samozřejmě si vybírám. Vítám skvosty v podobě psychologických dramat a životopisných románů. Nepohrdnu dobrou detektivkou a krimi, ale ne vždy se nacházím v takovém rozpoložení, abych pátrala po vrahovi do aleluja. Jednou za čas člověk také potřebuje vypnout a trochu se pobavit. Tehdy neodolám a s plnou pusou pražených dýňových semínek sledují okoukané.

Zajímavé je, že i po několikátém zhlédnutí stále nevidíme filmové chyby, omyly a nedopatření. Jsme jednoduše strženi dějem a na to sami tvůrci zřejmě spoléhají. Chápu, že kasový trhák s obrovskou výpravou a efekty za nekřesťanské peníze se nedá zcela uhlídat. „Jéje, chybička se vloudila!“ řekne si štáb a my diváci to baštíme i s navijákem, ani o tom nevíme. 

Mně osobně tyto chyby nevadí v případě, že mi nenarušují chod příběhu. Vnímám je jako svoji nepozornost, a pokud je děj strhující, pro všechny jedině dobře. Později sama v repríze, nebo pokud je na ně upozorněno v médiích, se jimi dokonce bavím.

Za pozornost stojí dnes již takřka kultovní Poklad na Stříbrném jezeře a jeho v dáli projíždějící autobus. Nebo Vinnetou – Rudý gentleman a jeho krásná Rybana, která během cesty do jeskyně stihne třikrát změnit outfit.

Na chybky natrefíme také u novějších filmů, například Harry Potter a Princ dvojí krve. Harryho pověstná jizva na čele má místy opakovanou absenci. A co třeba takový Matrix, plný výborných efektů? Při bližším záběru na dveřní kouli je dobře vidět odraz kamery. Ve fantasy díle o pavoučím muži Spiderman ve svém pokoji rozbije lampu a ta je vzápětí znovu celá a na svém místě.  Nebo skvělý film Černý jestřáb sestřelen, tam se pro změnu roztrhl pytel s bloudícími rekvizitami. Brýle, rukavice a zbraně mizí a znovu se objevují v témže záběru. Oko diváka není radno podceňovat.

Za filmovými nesmysly nemusíme chodit daleko, stačí prozkoumat český rybníček. Historický muzikál Noc na Karlštejně a jeho dnes již letitý cyklista v pozadí mě baví neustále. Oblíbená komedie Jak utopit doktora Mráčka je pro změnu na štíru s mikrofonem, který vesele vykukuje od stropu. Hřebejkovy Pelíšky a v nich excelentní Jiří Kodet opírající vánoční stromek, který si přebírá ruka někoho ze štábu. Filmy jako třeba Vrchní prchni, Jáchyme, hoď ho do stroje nebo Slunce, seno a pár facek, všude najdeme mraky chyb. Všimli jste si někdy, že když se Blažena s Milunou navzájem odpalují válečnou municí, okna na domě v pozadí jsou vždy jinak otevřená? Já na to přišla čirou náhodou až po mnohonásobném zhlédnutí, bohužel. 

Nejsem žádný fanda do aut, proto mě ve 30 případech majora Zemana překvapilo nespočet omylů. Použité osobní vozy, autobus, náklaďáky, a dokonce i letadlo jsou v podstatě z budoucnosti. Většina dopravních prostředků je totiž pozdějšího data výroby než dobový příběh, ve kterém se objevují. Ač jsem celou sérii viděla už mockrát, vždy jsem měla za to, že žádní herci se v jiných epizodách neopakují. A přece jsem našla chybu. 

V prvním díle, s názvem Smrt u jezera, kde udavač zastřelí Zemanova otce, sehraje roli místní fotograf Pospíšil, a to ve slušném dabingu. Tentýž herec se dokonce ukáže i v patnáctém díle Kvadratura ženy jako sadistický vrah účetní Truhlářové a opět s jinou barvou hlasu. Jelikož kontroverzního majora Zemana mám ráda, panu Sequencovi navzdory nesmyslům odpouštím. 

Co mě ale opravdu dokáže naštvat, je nedomyšlenost práce střihačů, kterou jsem záhy objevila v seriálu Kriminálka Staré Město II. Nemám jedinou výtku k samotnému ději či obsazení, ale umí mě rozčílit fakt, že tvůrci odvedou velmi dobrou práci, ale kvůli své liknavosti prošpikují celý seriál jedním záběrem, kdy si i blbec musí všimnout trapného opakování. Ty dvě blonďaté komparzistky kráčející v neustále stejných hadrech a v tom samém místě mi zkazily filmový dojem. To opravdu pro záběr na nemocnici nemohli oslovit například paní z cateringu nebo nějakou kolemjdoucí maminku s kočárkem? Jistě by se seriál o tolik neprodražil.

Když to tak shrnu, jsme jen lidi a všichni děláme chyby.

Film je přece zábava a nejde o život. Zanadáváme si, zasmějeme se a jdeme dál. Ale co omyly ve zdravotnictví, v justici nebo v politice? Tady jde o život a tady se chyby sakra neodpouští!

 

Ohodnoťte tento článek!

KOMENTÁŘE

PODOBNÉ ČLÁNKY